Julkaistu: Kaarina-lehti 10.10.2018, Mielipiteet

Äskeinen TS  27.9.18 uutinen koski asuntotuotantoa;  sopiiko ja sallitaanko Kaarinassa, että turkulainen yhtiö  rakentaa vuokra-asuntoja Oskarin aukion läheisyyteen. Asiasta virisi myös mielipidevaihtoa, TS 30.9.18.

Kaarinan kaupungin hallituksen puheenjohtajan mielestä ”Täytyy miettiä … yhteistyötä uudelleen, jos …” (rakennusyhtiön kanssa, TS-toimittajan mukaan).  Kuulostaa uhittelulta lasten hiekkalaatikolla, ”ei leikitä noiden kanssa”.

(Ihmetellään sitten koulukiusaamista lasten joukossa, kun aikuiset edellä.)

Kysymys on laajemmasta kuin pelkästä vuokratalon rakentamisesta. Asukkaille mm. tuleva vesi, puhdistettava jätevesi, osin lämmitys, alueellinen kaavoitus ja joukkoliikenne esimerkkeinä sekä tekeillä oleva sote-uudistus kertovat, että naapurikunnat  –  ja valtio taustalla – ovat  tajunneet yhteistyön tärkeyden ja käytännössä tekevät sitä. Kunnilta sopiikin edellyttää sosiaalista vastuuta ja yhteistyötä myös hankalassa tilanteessa olevien kansalaisten asumisen ja palvelujen osalta.

Tarvetta on yhteisten verovarojen käyttämiseen ko. tarpeisiin. Maakuntaverosta puhutaan seuraavana vaiheena, kun sote-uudistus on selvinnyt alkukivuista. Ei liene estettä seudun kuntien pysymiseen itsenäisinä  – niin halutessaan – mutta maakuntaverotuksen leveitä hartioita tarvitaan muissakin toiminnoissa.

Julkisen liikenteen kehittäminen vain nykyisen Föli-järjestelmän puitteissa ei riitä ollenkaan, koska suuri osa 32 000 kaarinalaisesta ei aja omalla autolla. Kaarina ei ole mukana seudun uuden yhteisen joukkoliikenteen kehittämisessä ja liikennemuodon valinnassa, vaikka monen Turun seutukunnan kokoisen eurooppalaisen alueen liikenne on järjestetty ilman massiivista henkilöautoliikennettä keskustassa. Ilmastonmuutoksen torjunta, asukkaiden viihtyvyys jne. edellyttävät mm. ”nauhakaupunkiin” Kaarina – Turun keskusta – Raisio omat-kaistat-ja-etuajo-oikeus veroista, nopeaa joukkoliikennettä sekä tietysti riittävää yhdysliikennettä.  Maan hallitus ja EU tukevat raideliikennettä.  Aikoinaan Turussakin käytetyt VR-kiskobussit, nyt kaksiraiteisina on perusteltua ottaa uudelleen laajaan lähiliikennekäyttöön.

Kaarinasta myös käydään suuressa määrin töissä keskuskaupungissa, kun kuntaverot maksetaan vain asuinkuntaan. Luonnollista on, että Turun kulttuuri- ym. palvelujen hyödyntäminen maksaa ympäristökuntalaisille.

Osittaisella yhteisellä verotuksella alueellisten palvelujen hoitaminen olisi tasapuolisempaa.

Aaro Kiuru, Kaarinan ympäristölautakunnan jäsen