Page 17 - Avoimempi Kaarina - Kaarinen Vihreät

Yrittäjyyden oltava mahdollisuus -ei uhka
Laura Hannula
muotoilija, yrittäjä
Kuka olen? Olen Laura Hannula, 27-vuotias piikkiöläinen. Toisina päivinä olen vaatetusalan yrittäjä ja toisina päivinä hyppään kotiäidin rooliin. Perheeseeni kuuluu 1,5-vuotiaan pojan lisäksi mies ja koira.
Mitä osaan? Olen koulutukseltani Muotoilija (AMK) ja ammattini puolesta osaan tehdä hääpuvun vaikka pöytäliinasta. Yhden naisen yritykseni Laura Ann on eri- koistunut yksilöllisiin juhla-asuihin, kierrätysmateriaaleihin sekä kansallispukui- hin. Voit käydä katsomassa osaamistani osoitteessa http://blog.laura-ann. .
Ennen äitiyslomaa työskentelin vaate- ja kenkäosaston myyjänä K-Citymarket Skanssissa. Taustalta löytyy myös laaja kirjo erilaista harrastus- ja yhdistystoimin- taa. Olen opiskeluaikana toiminut Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan edustajiston puheenjohtajana sekä oman koulutusalayhdistykseni rahastonhoita- jana.
Olen ohjannut monenikäisiä lasten- ja nuorten harrastusryhmiä mm. partiossa, seurakunnassa ja kansantanssissa. Tällä hetkellä toimin turkulaisen perinneyh- distys Fyyrkantin sihteerinä ja ohjaan yhdistyksessä kouluikäisten kansantanssi- ryhmää.
Mikä kiinnostaa? Olen kiinnostunut siitä, millaiseen maailmaan lapseni kasvaa. En pelkää muutoksia enkä uudistuksia, mutta pelkään, että niitä tehdään ahneu- den ja itsekkyyden nimissä, kestävän kehityksen kustannuksella.
Mihin haluan vaikuttaa? Olen ruuhkavuosien kynnyksellä. Toivon ja haluan vaikuttaa siihen, että perheeni elämä voisi olla joustavaa ja turvallista. Minulla, lapsellani ja kaikilla muillakin ikäryhmillä tulee olla mahdollisuus inhimillisiin heikkoihin hetkiin.
Erityisen huolissani olen nuorista, joille ladataan valtavat paineet oikeisiin elä- mänvalintoihin jo alle 20-vuotiaina.
Pienimuotoinen yritystoiminta on melko riskitöntä, mutta askel siitä täysipäiväi- seksi yrittäjäksi sisältää paljon huolta. Huonossa työllisyystilanteessa yrittäjyyden tulisi olla mahdollisuus, ei uhka.
Millainen olen? Harrastus- ja yhdistystoiminnassa olen usein ollut se, joka vi- sioinnin lisäksi saa myös aikaan. Olen samaan aikaan tehokas ja käytännönlä- heinen, mutta luova ja idearikas. Pidän ongelmien ratkaisemisesta ja tiedän, että yksinkertainen ratkaisu on yleensä monimutkaista parempi.
kaarinanvihreat.fi
Kaupunkilaisten ääni kuuluviin päätöksenteossa
Eeva-Maria Haapamäki
insinööriopiskelija
Kuka olen? Olen Eeva-Maria Haapamäki, 41-vuotias insinööriopiskelija. Asun omakotitalossa Kaarinan Piikkiössä perheeni kanssa. Olen pienyrittäjän avopuo- liso ja minulla on neljä lasta, joista kolme asuu vielä kotona. Lapsista nuorimmat käyvät Piikkiön yhtenäiskoulua. Lemmikkeinä minulla on saksanpaimenkoira, kissa ja kilpikonna.
Mitä osaan? Aloitin vuoden alusta kone- ja meritekniikan opinnot Turun ammat- tikorkeakoulussa. Aikaisemmin olen toiminut muun muassa myymälänhoitaja- na. Olen erityislapsen äiti. Katson kunnan tarjoamia palveluita laajalla ja omakoh- taisella perspektiivillä.
Mikä kiinnostaa? Olen kiinnostunut ympäristöasioista ja kestävästä kehityksestä. Siitä miten luonnonsuojelun saisi liitettyä jokaiseen arkipäiväiseen asiaan. Olen kiinnostunut myös tekniikasta ja sen mahdollisuuksista luoda käytännöllisiä ja ympäristöä säästäviä innovaatioita, joista olisi hyötyä arkielämässä.
Mihin haluan vaikuttaa? Haluan vaikuttaa kaikkien kaupunkilaisten äänen kuu- lumiseen päätöksenteossa. Jokaiselle niin nuorelle kuin aikuisellekin on tärkeä olla mahdollisuus ilmaiseen ja laadukkaaseen jatkokoulutukseen.
Työttömien kokonaistilanne on otettava huomioon, etteivät he menettäisi mah- dollisuuksiaan työllistymiseen. Haluan myös vaikuttaa siihen, että syrjäytymis- vaarassa oleville nuorille löydetään matala kynnys löytää elämänhallinta ja vaik- kapa harrastuksia.
Millainen olen? Olen elämänmyönteinen ja sosiaalinen nainen. Koen tärkeäksi ihmisten auttamisen, mitä toteutan olemalla mukana nuorten vapaaehtoistyössä. Virkistyn hoitamalla mökillä omenapuutarhaa ja viettämällä aikaa lasteni kanssa.
www.kaarinanvihreat. /ehdokkaat/eeva-maria-haapamaki
www.kaarinanvihreat. /ehdokkaat/laura-hannula