Page 32 - Avoimempi Kaarina - Kaarinen Vihreät

kaarinanvihreat.fi
Vaalin monipuolisia ja asiantuntevia palveluja
Outi Wegelius
lastenpsykiatrian erikoislääkäri
Kuka olen? Olen 50-vuotias lastenpsykiatrian erikoislääkäri Littoisista. Viimeisen vaalikauden olen opiskellut työn ohessa ja valmistun tänä keväänä vielä varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapeutiksi. Olen naimisissa ja uusperheellinen. Perhe- piiriini kuuluu neljä kaksikymppistä lasta eli kaksi miehen tytärtä sekä oma tyttä- reni ja poikani. Nuorin asuu vielä meidän kanssamme päästyään juuri armeijasta siviiliin.
Mitä osaan? Olen työskennellyt runsaat viisi vuotta Turun kaupungin kasvatus- ja perheneuvolan lääkärinä. Aiemmin työskentelin sairaanhoitopiirin lastenpsyki- atrialla 13 vuotta, mistä puolet myös esimiestehtävissä ottaen tuntumaa monipuo- lisen kliinisen työn lisäksi myös hallinnon pyörteisiin.
2000-luvun alku on lastenpsykiatriassa ollut voimakkaan muutoksen aikaa ja olen työkseni tehnyt mm. akuuttityötä, neuropsykiatriaa, oikeuspsykiatriaa sekä kehit- tänyt päiväsairaala-, perheosasto- ja kotihoitotyötä. Nykyisessä työssäni sydäntäni lähellä ovat erityisesti vauvaperheet, joiden kanssa työskentelyyn viimeisin kou- lutukseni on minua nyt pätevöittänyt lisää.
Mikä kiinnostaa? Olen ollut Kaarinan vihreiden toiminnassa mukana 2000-luvun alusta alkaen ja nyt menossa on kolmas kauteni valtuustossa ja toinen sivistyslau- takunnassa. Kunnallisvaaleissa 2008 en asettunut ollenkaan ehdolle vaan pidin taukoa. Nyt maailman tilanne näyttää siltä, että tuntuu tärkeältä olla mukana vie- mässä vihreitä arvoja eteenpäin edelleen.
Mihin haluan vaikuttaa? Työni ja aiemmat luottamustoimet ovat avanneet minul- le monipuolisen näkymän lapsiperheiden arkeen, mielenterveyteen ja palvelui- den toimivuuteen. Hyvien, monipuolisten ja asiantuntevien palvelujen vaalimi- nen on sydämenasiani edelleen.
Millainen olen? Työn vastapainona ovat elämän muut tärkeät asiat. Rakastan nuorten tuumailuja, puusaunan tuoksua, metsälenkkejä kikkarakarvaisen koiran kanssa, taidenäyttelyissä ja ostoksilla käymistä tyttäreni kanssa, koripallopojan intohimoista suhdetta lajiinsa, musiikkia kokijana ja tekijänä.
Vihreitä saavutuksia
Politiikka on sopimista. Mikään puolue
ei yksin pärjää. Onnistumiseen tarvitaan kumppaneita - enemmistöä. Silloin
on osattava tehdä kompromisseja ja löydettävä yhteinen sävel. Keskinäinen luottamus on kaiken ydin. Niin demokratia toimii.
Vihreät ovat onnistuneet yhteistyössä kuuden puolueen kanssa. Meillä on ollut yhdessä valtuuston kiistaton enemmistö. On saatu aikaan hyviä päätöksiä, mistä olemme ylpeitä yhdessä muiden kanssa. Toki enimmäkseen olemme valtuustossa yksimielisiä. Äänestykset vain näkyvät ja kuuluvat.
Kouluille parempi kunto
Laatimamme valtuustoaloite toi päivänvaloon keskustan koulujemme – Valkeavuori, Hovirinta ja Piispanlähde
– sisäilmatutkimukset ja korjaustarpeet. Tiedot johtivat väistötilojen hankkimiseen vuosi sitten Valkeavuoren koulun pihalle. Ensin osalle alakoulun oppilaista ja lopulta kaikille.
Tasa-arvoiset kouluolot
Olimme sopimassa kaupungin keskustan koulujen strategiasta. Kaikista kolmesta koulusta tulee yhtä suuria: enintään 800 oppilasta. Koulukoko takaa yhtäläiset valinnan mahdollisuudet kaikille perheille keskustassa eivätkä koulut muodostu liian suuriksi. Hovirintakin saa oman yläkoulun, ehkä myös ruotsinkielisen yläkoulun tilat.
Koulut rakennetaan lasten- ja nuortentaloina, jolloin niissä toimivat luokat 1-9, päiväkoti ja neuvola. Malli on osoittanut toimivuutensa. Se on lapsille ja perheille paras.
Linnavuoren metsä suojeluun
Teimme aloitteen Metso- metsiensuojeluohjelman mukaisten metsien suojelemiseksi. Aloite johti Piikkiön Linnavuoren yli 50 hehtaarin metsän suojeluun. Alueella on myös
runsaasti esihistoriallisia muinaisjäänteitä. Hyvä
polkuverkosto ja laavu palvelevat kulkijoita.
Olemme iloisia tästä onnistumisesta.
Valkeavuoreen lastentalo
Vuosi on kulunut siitä, kun valtuusto päätti Valkeavuoren lastentalon rakentamisesta. Talo valmistuu 2019. Nuortentalon eli luokkien 7-9 saneerausta ei päätös sisällä, koska ei ollut varmuutta siitä, että talo kannattaa korjata.
Viimeiset tiedot nuortentalon kunnosta osoittavat, että tehty päätös oli viisas. Tämän vuoden aikana on lopullisesti tutkittava ja ratkaistava, onko talo korjauskelpoinen.
Hovirinnan koulun saneeraus
Hovirinnan koulua on korjattu viimeisten vuosien aikana. Jouduimme äänestämään saneerausten jatkamisesta talousarviosta päätettäessä, koska Kokoomus ei olisi halunnut myöntää rahoitusta tälle vuodelle. Enemmistö myönsi rahat. Hyvä niin. Tarpeelliset työt jatkuvat.
Päiväkotien pienemmät ryhmät
Päiväkoti-ikäiset lapset tarvitsevat aikuisen hoivaa ja apua. Se ei onnistu,
jos ryhmät ovat suuria. Pienten lasten päiväkotiryhmiä oltiin kasvattamassa tälle vuodelle. Esitys hylättiin. Vain Kokoomus olisi ryhmäkokoja kasvattanut.
Senioripuisto rakenteille
Hovipellon suosittu lasten liikennekaupunki ja leikkipuisto saavat vierelleen vielä tämän vuoden aikana senioripuiston, johon pystytetään erilaisia ulkoliikuntavälineitä. Ne on suunniteltu myös ikääntyneille ihmisille sopiviksi.
Hovirannan puistoalue
Kaarinan keskustan yhteys mereen on suunniteltu uudelleen ja paviljongin – ravintola-saunan - rakentamiseen on myönnetty rahat – tosin Kokoomus vastusti tätäkin hanketta. Rakennus on valmis kesäksi 2018. Uimarantaa laajennetaan saunalle asti. Lapsille tehdään entistä turvallisempi ranta. Ja saamme myös ulkosuihkut.
Rannan ja puiston rakentaminen monipuoliseksi harrastus- ja virkistysalueeksi vie vuosia, mutta nyt pääsemme hyvään alkuun. Näistä edistysaskeleista voi iloita.
www.kaarinanvihreat.fi
www.facebook.com/ KaarinanVihreat