Page 4 - Avoimempi Kaarina - Kaarinen Vihreät

kaarinanvihreat.fi
Velvollisuutemme on säilyttää historiamme jälkiä tuleville sukupolville
Kartanon historia liittyy kiinteästi Suomen historiaan, ja vanhana meren rannalla sijaitsevana asuinpaikkana se on ainutlaatuinen.
Kuusi vuotta sitten kaikki muuttui. Kartano ympäristöineen joutui maakeinottelun kohteeksi. Isänmaallisinakin pidetyt arvot yritettiin alistaa rahanteon välineeksi. Keppihevoseksi keksittiin golf.
Kokoomuksen säätiö osti vuonna 1998 Ala-Lemun kartanon Turun kaupungilta 58 000 eurolla ja myi sen vuonna 2011 liikemiesryhmälle 1,7 M€:lla. Siitä alkoi häikäilemätön maakeinottelu. Kulissien takana alkoi kova kuhina.
Aluksi vaadittiin näyttävillä kaavaehdotuksilla
ja lehtijutuilla liki 20 000 kerrosneliötä rakennusoikeutta. Ranta haluttiin rakentaa täyteen taloja. Kartanon lähelle kaavailtiin kerrostaloja.
Ei ollut merkitystä sillä, että koko alue on kuin satelliitti – kaukana palveluista.
Vaatimus oikeutettiin sillä, että saadulla voitolla rakennetaan golfkenttä.
Vaakakupissa ei painanut se, että kartanoalueella ovat voimassa kaavat, joissa se on kaikissa varattu matkailu- ja kokoustarkoituksiin.
Kaavoista ei välitetty, kulttuuriarvoista ei piitattu, luonnonarvot eivät kiinnostaneet eivätkä muinaisjäänteet. Pro Ala-Lemu-liike syntyi puolustamaan tunnustettuja arvoja. Niinpä luonto ja muinaisjäänteet on tutkittu. Suunnitelmat ovat muuttuneet. Vaatimukset eivät.
On alettu epäillä, mikä on hankkeen lopullinen tarkoitus. Naantalissa Kultaranta Resort ajautui juuri velkasaneeraukseen. Kultaranta Golf päässee ennen vaaleja myös velkasaneeraukseen, ja Naantalin kaupungille jää saatavia puolitoista miljoonaa. Kaarinaan on haettu oppia sieltä! Mikään yllätys ei kellekään voi olla golfkenttien vaikea taloustilanne.
Kaarinalaiset puolueet Kokoomusta lukuun ottamatta ovat alkaneet nähdä hankkeen oudot piirteet. Vihreät eivät näe perustelluksi valtavaa rakennusoikeutta eikä kymmenien hehtaarien alueelle levittäytyvää kenttää.
Lemunniemelle myöhemmin rakennettava tuhansien asukkaiden asuntoalue ei kaipaa kylkeensä liikkumisrajoituksia ja korkeita verkkoaitoja. Ala-Lemuun sopii yritystoiminta, joka tukee alueen arvojen säilymistä. Ihmisille on annettava mahdollisuus liikkua jokamiehen oikeuksilla luonnonkauniilla paikoilla.
Ala-Lemun kartanomiljöö on kansallisesti arvokas
“