Aaro Kiuru

201 Aaro Kiuru

Sairaalafyysikko, dos.emer., ympäristölautakunnan jäsen

Kuka olen? Fyysikko, 80 v, eläkkeellä TYKS:n ylifyysikon ja kahden yliopiston dosentin tehtävistä; suuri joukko tieteellisiä julkaisuja, oppikirjoja ja kirjoituksia.

Mitä osaan? Arvioin asioiden merkitystä numeroina; median ja somen infotulvassa on tärkeää erottaa merkittävät. Ikäihmisenä muistan jopa 1950-luvun Suomen. Sen peilaaminen tähän päivään ja varsinkin 2050-luvun maailmaan pitää nöyränä.

Mikä kiinnostaa? Jäsenyys kaupungin ympäristölautakunnassa tuo julki asuinympäristön ja luonnon kipukohtia. Olin aiemmin 4 v Vihreän liiton valtuuskunnassa, siis yleispolitiikkaa. Kiintoisaa on tekoälyn lukuisten sovellusten vaikutus tulevaan maailman.

Harrastan; musiikki (kuorolaulu, piano), puutarha, liikunta.

Mihin haluan vaikuttaa? Kestävän kehityksen tavoitteet olkoot keskeistä kunnan toiminnassa eli kuntalaisille olisi tehtävä luonnolliseksi ympäristöystävällinen eläminen.

Meidän – kaikkialla ”länsimaissa” – on yksilöinä vapaaehtoisesti rajattava suurta energian ja resurssien kulutustamme, mitä tulee asumiseen, liikkumiseen, syömiseen sekä energian ja resurssien (liika)käyttöön. Asenteista on kiinni, miten tärkeänä kukin näitä pitää. Syömällä Amazon-metsästä ryöstetyn maan tuottamaa pihviä tai sen soijalla kasvatettua omaa, ”antibiootti- ym. vapaata” lihaa siirrämme hiilitasettamme kolmansiin maihin.

Kuntien yhteisvastuuta tulee laajentaa edelleen jo toimivien puhtaan veden, jäteveden, jätekuljetuksen sekä kierrätyksen jne. ohella, kuten yhteiskuntarakenne, sote, julkinen liikenne, alueellinen vuokratalotoiminta jne.

Millainen olen? Yksilötasolla toimin sekä itseäni että ympäristöäni kehittävällä tavalla. Suuri merkitys on tieteen ja tutkimuksen käytöllä kunnan päätöksenteossa.