Aaro Kiuru

Kuka olen?  FT, sairaalafyysikko, 76-vuotias, entinen TYKS:n ylifyysikko sekä yliopisto-opettaja, tutkija, tiedejulkaisujen ja kirjojen kirjoittaja.

Mikä kiinnostaa? Harrastan kuorolaulua (mm. veteraanikuoro), musisointia, liikuntaa, puutarhaa, yhteiskunnallista vaikuttamista. Olen ollut  mm. neljä vuotta Vihreän liiton valtuuskunnan varajäsen.

Minua kiinnostaa lastemme ja lastenlastemme tulevaisuus. Taloutta tarvitaan tavaroiden ja  palvelujen jakamiseen, työtä ja palkkaa / perustuloa oman elämän tarpeisiin, mutta ei nykyisessä liian globalisoituneessa, ylikansallisten yhtiöiden ja talousblokkien määräämässä laajuudessa. Tehdäänhän yhteiskunnalliset päätökset niin Suomessa kuin maailmalla liian usein oma ahnas etu kärjessä.

Kunnissa tehdään lähinnä paikallisia päätöksiä. Ne kuitenkin yhdessä vaikuttavat saman verran kuin maan hallituksen päätökset. Maapallon laajuisesti olemme vaarallisella kehitysuralla; ilmastonmuutos ja maailmanlaajuinen resurssien keskittyminen.

Mihin haluan vaikuttaa?  Asenteiden ja näkökulmien muuttuminen on keskeistä. Kestävä kehitys on saatava päätösten kriteeriksi, mm. energian ja materiaalin käytön vähentäminen ja kierrätyskäyttö sekä palvelujen ja tuotannonkin paikallisuus.

Pikaraitiotie (sähköbusseja parempi, tosin kalliimpi) muuttaa liikkumisen isojen kaupunkien läheisyydessä julkiseksi, kun sähköautoille riittää oikeaa tarvetta harvaanasutuilla alueilla. Liikenteen maksuttomuudesta seuraisi luonnostaan kaiken liikenteen paraneminen.

Kunnat yhteistyöhön alueen kokonaisetu huomioiden, muotoutuvat sote-palvelut esimerkkinä, välineenä mm. alueverotus.

Lihan syönti Suomessa on saavuttanut kestämättömän tason; paljon enemmän vihreää arkilautaselle. Lihaproteiinituotanto on muutettavissa hyönteispohjaiseksi. Turhake- ja tavaramaniaan on elintärkeää saada muutos. Edessä on kulttuuri- ja sosiaalisten asenteiden muuttuminen.

Ratkaisuja löytyy kansalaisten herätessä aktiivisten kansalaisliikkeiden avulla.

Millainen olen? Perehdyin asioihin hyvin. Ajattelen globaalisti, toimin paikallisesti.  Olen suora ja sitkeä.