Anneli Suutari

Kuka olen? Olen 64-vuotias vaimo, äiti ja mummu. Asun Littoisten Verkakylässä aviomieheni kanssa. 42-vuotisesta liitosta meillä on kaksi poikaa ja yksi lapsenlapsi. Olen sitoutumaton vihreä.

Mitä osaan? Ammatiltani olen sisätautikirurginen erikoissairaanhoitaja. Vaikka olenkin eläkkeellä, ihmisten hyvinvointi on sydämenasiani. Teen vapaaehtoistyötä liikunnan edistämiseksi ja toimin puheenjohtajana Kaarinan-Piikkiön Sydänyhdistyksessä.

Olen myös toiminut pitkään ja aktiivisesti kunnallispolitiikassa. Nykyisellä nelivuotiskaudella olen ollut kunnanvaltuutettu, kaupunginhallituksen varajäsen, maakuntavaltuuston jäsen, teknisen lautakunnan jäsen, Kaarinan palvelukeskussäätiön hallituksen jäsen, VSSP:n lähipalvelulautakunnan jäsen ja ympäristölautakunnassa hallituksen varaedustaja.

Mikä minua kiinnostaa? Haluan, että kuntaa hallitaan yhteistyöllä ja uusia toimintatapoja etsien. Kuntalaisia on kohdeltava oikeudenmukaisesti ja tasa-arvoisesti. Meidän tulee tehdä yhteistyötä maakunnan, yritysten ja järjestöjen kanssa. Meidän on oltava mieluummin askeleen edellä kuin jäljessä.

Terveyden vaaliminen yksilötasolla on mielestäni ensiarvoisen tärkeää, koska se vaikuttaa koko yhteiskunnan hyvinvointiin.

Kannatan hyötyliikuntaa ja viihdyn hyvin luonnossa. Omakotitalon puutarha on kesäinen intohimoni. Oman maan perunat, tomaatit ja omenat maistuvat syksyllä.

Mihin haluan vaikuttaa? Sosiaali- ja terveysuudistus on ajankohtainen asia. Lähtökohtana on oltava asiakkaan paras. Tavoitteiden ja vaikuttavuuden merkitys kansalaisille on oltava selvillä, kun uudistus tapahtuu. Ennaltaehkäisy jää kuntien tehtäväksi. On varmistettava, että näin myös tapahtuu.

Ihmisten turvallisuus tulee olla turvattuna ongelmista huolimatta. Oikeat osaajat saavat aikaan huomattavasti parempilaatuisempaa tulosta.

Koulutuksen tulee olla jokaisen oikeus. Terveelliset tilat tukevat viihtyisyyttä ja tuloksellisuutta ja ehkäisevät sairauksia. Kiusaamiseen pitää puuttua ajoissa ja syrjäytyminen tulee estää.

Sotaveteraanien huollon ja kuntoutuksen on palveltava kiitettävästi. Mielestäni pitäisi huolehtia myös kotirintamanaisista, jotka on nyt täysin unohdettu. He tekivät tärkeää työtä, miesten puolustaessa Suomea.

Meillä Suomessa on vielä metsää, vettä ja raitista ilmaa, jota emme aina huomaa arkisissa oloissamme. Luonnosta tulee pitää hyvää huolta ja sitä pitää vaalia ja hoitaa.

Millainen olen? Olen oikeudenmukainen ja innovatiivinen toteuttaja. Haluan kuunnella ihmisiä ja olla tekemässä ratkaisuja, joilla me kaikki voimme paremmin.