Hannu Rautanen

Kuka olen?  Olen 66-vuotias eläkkeellä oleva rehtori. Tein työni Kaarinassa, viimeksi Piispanlähteen koulussa. Asumme vaimoni kanssa Hovirinnan Hovipellolla. Meillä on viisi pientä lastenlasta.

Mitä osaan? Olen koulutuksen ammattilainen. Suuren yhtenäiskoulun johtaminen oli arkeani.  Kaupungin kouluasiat ja –olot ovat tulleet hyvin tutuiksi.  Muu osaamiseni liittyy ympäristönsuojeluun, kaavoitukseen, strategiseen suunnitteluun, yrittämiseen ja talousasioihin.

Kunta- ja maakuntapolitiikassa olen ollut mukana kolme vuosikymmentä, myös kaupunginhallituksen puheenjohtajana. Tällä hetkellä olen mm. kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja ja vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja.

Mikä kiinnostaa? Haluan puolustaa etenkin niiden oikeuksia, jotka eivät siihen itse kykene. Hyvä elämä kaikille – ihmiselle ja luonnolle – myös tulevaisuudessa on filosofiani.

Olen ollut nuoresta asti ornitologi ja luonnonsuojelija. Harrastan myös kirjoittamista, valokuvaamista, rakennussuojelua, arkeologiaa, luomuviljelyä, vanhojen rakennusten korjaamista ja pitkiä kävelyjä luonnossa.

Mihin haluan vaikuttaa? Vuosien kokemus on tuonut tietoja ja keinoja vaikuttaa laajasti kaupungin asioihin.  Sosiaali- ja terveys- sekä maakuntauudistuksessa on turvattava kaarinalaisten palvelut ja asema.

Korkeatasoinen päivähoito ja koulutus ovat tärkeitä asioita. Kaupungin rakennusten on oltava terveellisiä, turvallisia ja ajanmukaisia. Perheiden tarpeita on tuettava ja tarjottava myös kaikenikäisille harrastusmahdollisuuksia. Kaupunkiympäristön viihtyisyys, kulttuuriarvojen säilyttäminen, lähimetsät ja luonnonläheisyys lisäävät kaupunkilaisten hyvinvointia.

Ikääntyvälle väestölle on luotava palveluja ja mahdollisuuksia, jolloin Kaarinassa voi elää arvokkaan ja mielenkiintoisen vanhuuden. Meidän on luotava ekologisesti kestävä kaupunki.

Haluan uudesta kirjastostamme kaupunkilaisille kohtaamispaikkaa toreineen ja puistoineen. Hovirinnan puisto- ja ranta-alueesta on rakennettava vapaa-ajan keidas kaupunkilaisille.

Millainen olen? Olen sosiaalinen,  suora, avoin ja tulen toimeen ihmisten kanssa. Innostun helposti ja tartun asioihin. Rohkeus ja sinnikkyys ovat minulle tunnusomaisia piirteitä.