Jani Leino

Kuka olen? Olen 40-vuotias Kaarinan Kultanummessa asuva vihreästi ajatteleva ekonomi. Littoistenjärvi ja Järvelän kosteikko ovat kotini lähiympäristöä. Harrastan purjehdusta, tee-se-itse hommia, vaellusta, elektronista musiikkia ja joogaa. Vapaa-aikana liikun vaimon ja pikkupojan kanssa lähimetsien poluilla.

Mitä osaan? Olen valmistunut Turun kauppakorkeakoulusta, jossa opiskelin muun muassa tietojärjestelmätiedettä, kansantaloutta ja johtamista. Työskentelen palvelujohtajana monikansallisessa tietotekniikan alan palvelu- ja konsulttiyrityksessä. Toimin kuluvalla vaalikaudella Kaarinan kaupunginvaltuuston varavaltuutettuna sekä henkilöstölautakunnan puheenjohtajana.

Mikä kiinnostaa? Minua kiinnostaa teknologia ja sen tuomat mahdollisuudet kestävämmälle tulevaisuudelle: aurinkoenergia, tuulivoima, maalämpö, biomateriaalit, ekorakentaminen ja kiertotalous ovat yhä kannattavampia ja nykyisin myös tavallisen ihmisen saavutettavissa.

Mihin haluan vaikuttaa? Mielestäni vihreillä valinnoilla on positiivinen vaikutus luontoon, kaupungin talouteen ja imagoon. Esimerkiksi LED-valoja asentamalla vähennetään sähkönkulutusta. Maalämpöä asentamalla jopa 60% lämpöenergiasta saadaan maaperästä.

Nykyaikaisin aurinkopaneelein tuotetaan sähköä jopa pilvisenä päivänä. Nämä valinnat tuntuvat positiivisesti veronmaksajan kukkarossa ja parantavat saatavilla olevien palveluiden laatua ja tehokkuutta. Kannatan tarkkaa taloudenpitoa, jolla säästetään juoksevissa kuluissa ja mahdollistetaan investoinnit tulevaan.

Tavoitteenani on edistää puhtaan teknologian käyttöä niin Kaarinan kaupungin omissa toiminnoissa kuin yrityksissä ja kotitalouksissakin.

Millainen olen? Näiden teknis-taloudellisten ajatusteni rinnalla tunnistan kohtuullisuuden ja perinteisen luonnonmukaisuuden tavoiteltavana elämäntapana. Elämää, niin ihmisiä, eläimiä kuin kasvejakin tulee vaalia ja suojella. Olen rauhallinen, määrätietoinen ja muita kuunteleva ihminen.