Saila Tuokko

Kuka olen? Olen Saila Tuokko, 49-vuotias toimistotyöntekijä. Työskentelen mieheni yrityksessä ja koulutukseltani olen kirjanpitäjä sekä EU-rahoitusspesialisti. Kolmesta lapsesta nuorimmainen käy Piispanlähteen yläkoulua ja kaksi vanhinta ovat muuttaneet pois kotoa. Kaarinassa olen asunut yli 30 vuotta, josta Koristonrannan alueella olemme viihtyneet jo 16 vuoden ajan.

Mitä osaan? Kaarinan Vihreissä toimin tällä hetkellä yhdistyksen puheenjohtajana. Vihreissä olen ollut mukana vuodesta 2000 lähtien omaten erilaisia luottamustehtäviä. Pidin parin vuoden hengähdystauon ja palasin takaisin Vihreiden joukkoon viime vuonna.

Mikä kiinnostaa? Politiikan ohella olen kiinnostunut sukuni historiasta. Olen ollut innokas sukututkija jo teini-iästä lähtien, mutta harrastus on jäänyt viime vuosina vähemmälle toimiessani sukuseuran puheenjohtajana. Vajaan viidentoista vuoden ajan olen myös toiminut aktiivisena vapaaehtoistyöntekijänä valtakunnallisessa Borrelioosi-yhdistyksessä. Rentoudun kesäisin mökkeilemällä luonnon keskellä ja talvisin villasukkia kutomalla.

Mihin haluan vaikuttaa? Niin yhteiskunnan kuin yksilötasonkin epäoikeudenmukaisuus ja välinpitämättömyys saavat vereni kuohahtamaan helposti. Meidän tulee toimia politiikassa sekä yksityiselämässä oikeudenmukaisesti huolehtien niin ihmisten, eläinten kuin luonnonkin hyvinvoinnista.

Sairastuessa on tärkeää saada kokonaisvaltaista hoitoa nopeasti ja terveysongelmien ennaltaehkäisyssä kiinnitettävä erityisesti huomiota lasten, nuorten, aikuisten ja ikäihmisten erilaisiin tarpeisiin. Päiväkodeissa ja kouluissa ryhmäkoot eivät saa olla liian suuria ja ikäihmisille suunnatuissa palveluissa tulee olla riittävästi henkilökuntaa.

Tärkeitä asioita minulle ovat myös luonnon monimuotoisuuden turvaaminen ja hiilineutraalimman Kaarinan kehittäminen esimerkiksi suosimalla ekologisia ratkaisuja rakentamisessa sekä uusiutuvien energiamuotojen käytön lisäämisessä.

Millainen olen? Luonteeltani olen positiivinen, tunnollinen ja aktiivinen. Mottoni on, että tuleen ei saa jäädä makaamaan vaan ongelmat on tehty voitettaviksi.