Taisto Oksanen

Kuka olen? Olen 33-vuotias energia- ja ympäristötekniikan opiskelija. Asun Koristossa  avopuolisoni ja hänen poikansa sekä koiran kanssa. Olen syntynyt Turussa, mutta muutin Piikkiöön ja kävin siellä kouluni. Asuin pari vuotta välillä Turussa.  Kaksi vuotta olen ollut jälleen kaarinalainen.

Mitä osaan? Olen luonut työuraa opiskeluiden ohessa: viisi vuotta tehdastyössä paperin jälkikäsittelyssä sekä viimeiset viisi vuotta tietotekniikan toimistotyössä insinööritoimistossa.

Mikä kiinnostaa? Vapaa-aikanani rentoudun luonnossa valokuvauksen parissa. Pitkäaikainen harrastukseni on ollut seurata teknologian kehittymistä ja sen soveltamista lähiympäristön toimintatapoihin. Haluan olla vaikuttamassa tulevaisuuden ratkaisuihin. Niitä on tehtävä harkiten ja riskit sekä ongelmakohdat selvittäen. Vasta sitten niitä voi soveltaa käyttöön.

Elokuvat ovat minulle myös harrastus, sekä niiden katsominen että äänentoiston ja kuvan tekniikan ymmärtäminen.

Tänä vuonna olen Suomen Reumanuoret ry:n hallituksen varajäsenenä. Parasta Suomen reumanuorissa ovat tapahtumat. Ne antavat korvaamatonta vertaistukea toisille reumasairauksista kärsiville. Vertaistuki on voimauttavaa, avartavaa sekä antaa paljon ystäviä joilla on samankaltainen taakka kannettavanaan.

Mielenkiintoista on, millaista pitkäaikaissairaiden nuorten hoito yhteiskunnassamme on ja miten esimerkiksi työlainsäädäntö vaikuttaa erilaisia tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien arkeen.

Mihin haluan vaikuttaa? Sydäntäni lähellä ovat ne, jotka eivät saa ääntään kuuluviin. Kaikissa päätöksissä on otettava huomioon ympäristövaikutukset ja luonnon hyvinvointia lisäävä vaikutus.

Lähialueiden historia juontaa kauas.  Jälkipolville on tärkeä jättää sitä jäljelle. Olen myös huolissani niin lapsiperheiden kuin nuortenkin tulevaisuuden mahdollisuuksista.

Asumista on kehitettävä tarjoamalla kohtuuhintaista pientaloasumista. Joukkoliikenne on tehtävä houkuttelevaksi.  Tulevaisuudessa voidaan vähentää  henkilöautolla yksin tehtäviä työmatkoja.

Millainen olen? Koen olevani teknologisesti valveutunut, suorapuheinen ja empaattinen ihminen. Kuitenkin tapani on perehtyä asiaan, minkä jälkeen päätän kantani realismia unohtamatta.