Timo Kirjonen

Kuka olen? Olen 50-vuotias ympäristönhoitaja ja metsuri Littoisista. Perheeseeni kuuluvat vaimo ja 17-vuotias poika, sekä kotikissa. Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle 1998 ja valmistuin ympäristönhoitajaksi 2004.

Mitä osaan? Opinnäytetyönä olen suunnitellut Littoistenjärven luontopolun ja nykyään kunnostelen mm. kaupungin ulkoilureittejä. Monialaisena luontoharrastajana arvostan puhdasta luontoa ja viihtyisää elinympäristöä.

Olen neljättä kertaa Kaarinan Vihreiden ehdokkaana valtuustoon. Luottamustehtävissä kuluvalla kaudella olen ollut kaupunginvaltuuston varajäsen, ympäristönsuojelulautakunnan jäsen, sekä Kuhankuonon retkeily-yhdistyksen varajäsen. Näiden lisäksi toimin Littoistenjärven säännöstely-yhtiön kokousedustajana.

Mikä kiinnostaa? Harrastan valo- ja videokuvausta ja niiden tuotosten editointia, sukututkimusta sekä karjalaista kulttuuria ja siihen liittyvän perimätiedon ja materiaalin taltiointia. Harrastan sula-aikana kotitarvekalastusta. Rintamamiestalossamme ja hyötypuutarhassamme on myös harrastetta.

Mihin haluan vaikuttaa? Isänä, aviomiehenä ja näkövammaisena lasten ja nuorten hyvinvointi, vanhustenhoito sekä terveydenhuollon asiat ovat erityisesti sydäntäni lähellä.

Tulevalla valtuustokaudella pidän tärkeinä asioina ihmisen ja ympäristön joustavaa yhteensovittamista. Korostan ympäristöarvojen huomioimista ja vanhan säilyttämistä.

Littoistenjärven kunnostus ensisijaisesti luonnonmukaisin keinoin on välttämätöntä. Tarvitsemme henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin lisäämistä ja hoitoon pääsyn yksinkertaistamista. Näissä tärkeänä osana on myös ennakoiva hoito. Syrjäytymiseen johtavien asioiden tarkastelu ja korjaaminen on tarpeellista. Työlle ja olemassaololle tulisi antaa arvoa, jotta ihminen voisi tuntea itsensä tärkeäksi.

Millainen olen? Olen tunnollinen ja suhtaudun muihin ihmisiin lämpimästi. Elämänasenteeni on myönteinen. Olen myös tekijämies, jolla on koko ajan erilaisia projekteja meneillään.