Littoisiin ja Valkeavuoreen kaavaillaan yli 25 lapsen ekaluokkia 2017-2018. 25 pulpettia on luokassa paljon. 25 lasta niissä pulpeteissa on liikaa. 28 pientä ihmistä yhdessä luokassa ajatuksineen, kysymyksineen, iloineen, leikkeineen, kiukkuineen ja suruineen on kaikille osapuolille vääryys. Kaarinan pienten lasten vanhempia huolestuttaa, eikä suotta.
Tutkimusten mukaan ensimmäisen ja toisen luokan aikana lapsi rakentaa itsestään käsityksen oppijana. Sitä käsitystä on vaikea myöhemmin muuttaa. Sen lisäksi lapsi rakentaa sosiaalisen paikkansa ryhmässä – sitäkin on vaikea muuttaa.
Ongelma ei koske vain alakoululaisia. Lukiolainen kertoo, että välillä neljänkymmenen opiskelijan täytyy ahtautua kahdenkymmenen oppilaan luokkahuoneeseen kuuntelemaan oppituntia, koska tietty kurssi tarjotaan vain kerran vuodessa. Opiskelijat kärsivät, opettajat kärsivät, oppimistulokset kärsivät. ”Päätä särkee, huono ilma eikä jaksa kuulla, vaikka yrittää”. Poissaolot lisääntyvät.
Kaksivuotias lapsi lopetti syömisen, puhumisen ja kasvamisen. Tutkittiin TYKSissä, mitään ei löytynyt, mutta lapsi kuihtui käsiin. Lopulta selvisi, että emotionaalinen tilanne päiväkodin isossa lapsiryhmässä oli herkälle lapselle niin turvaton ja ahdistava, että lapsi oli sairastunut anoreksiaan.
Viime vuonna astuivat voimaan uudet opetussuunnitelmat. Uudistuksen keskeisinä tavoitteina on vahvistaa oppilaan aktiivisuutta, lisätä opiskelun merkityksellisyyttä ja mahdollistaa onnistumisen kokemukset jokaiselle oppilaalle. Oppilaan kokemukset, tunteet, kiinnostuksen kohteet ja vuorovaikutus toisten kanssa luovat pohjaa oppimiselle.
Opettajan tehtävänä on opettaa ja ohjata oppilaita elinikäisiksi oppijoiksi ottamalla huomioon oppilaiden yksilölliset tavat oppia. Jokaisen lapsen luo on ehdittävä pysähtyä. Häntä on paitsi opetettava myös rohkaistava löytämään omat vahvuutensa.
Edellä mainitut hienot ja harkitut tavoitteet eivät toteudu, jos opetusryhmät ovat liian suuria ja asiansa osaavia aikuisia niissä liian vähän.
Huomiota tarvitsee myös se kiltti, hiljainen ja tunnollinen oppilas. Aikaa tarvitsee se, jolle oppiminen on vaikeaa, se jolle keskittyminen on vaikeaa ja se, jolla on motorisia hankaluuksia, yliherkkyyksiä tai haasteita aistien kanssa. Ja se, jonka on vaikea hallita tunteitaan.
Helppoa ryhmää ei ole, sillä jokainen lapsi on kokonainen pieni ihminen. Siksi ryhmäkoot on pystyttävä Kaarinassa rajaamaan lukumääräisillä ylärajoilla, aivan kuten päivähoidossakin.
Avunhuuto kouluista on kuulunut jo kauan. Mitäpä jos kuultaisiin tämä huuto? On kaikkien meidän etu, että kouluissa voidaan hyvin.
Vihreät kuntavaaliehdokkaat
Liinu Leiwo
Terttu Eriksson
Saila Tuokko
Sofia Virta
Jukka Lampikoski
Eeva-Maria Haapamäki
Assi Ailoranta