Kaupunginvaltuusto 14.3.2022
Valtuutettu Päivi Huhtanen esitti vihreiden valtuustoryhmän valtuustoaloitteen joukkoliikenteen vuorovälien tiivistämisestä (KNA/532/08.00.00.00/2022):
”Venäjän sotatoimien myötä on viimeistään tullut selväksi meidän tarpeemme irtikytkeä itsemme fossiilisista luonnonvaroista. Samaa viestiä ovat välittäneet megatrendit kuten ilmastonmuutos, kaupungistuminen, eriarvoistuminen ja etätyöskentely, jotka tulevat vain entisestään voimistumaan tulevaisuudessa. Yksi konkreettinen teko vastata näihin ilmiöihin on joukkoliikenteeseen panostaminen. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on, että matkamäärät lisääntyvät joukkoliikenteessä suurilla kaupunkiseuduilla jopa 43 prosenttia. Tämä on asia, johon Kaarinan tulee ottaa aktiivinen ote, jotta pysymme mukana kehityksessä. Maailma muuttuu ja toivottavasti myös me päättäjät ymmärrämme sen.
Kaarina on tällä hetkellä Turun seudulla voimakkaasti kasvava kaupunki. Ihmiset hakevat omaa kotia Turun ympäryskunnista hieman isomman elintilan toivossa, mutta haluamatta luopua kaupungin tarjoamista mahdollisuuksista. Tänne tullaan hakemaan sitä yhtä makuuhuonetta lisää, jossa ainakin toinen perheen aikuisista pystyy tekemään etätöitä, sillä etätyömahdollisuudet ovat tulleet jäädäkseen. Tällöin aletaan pohtia yhteen autoon siirtymistä ja joukkoliikenteen hyödyntämistä ns. toisena autona. Toimiva joukkoliikenne nostaa siis myös asuntojen arvoa. Polttoaineen hintojen noustessa joukkoliikenteen rooli eriarvoistumisen ehkäisemisessä nousee myös avainasemaan. Tarvitaan toimiva joukkoliikenneverkosto, joka tekee liikkumisen mahdolliseksi ja vaivattomaksi myös ilman autoa. Kaarina haluaa strategiansa mukaan panostaa vihreisiin arvoihin ja antaa oman panoksensa ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun. Haasteena meillä on myös runsaat pienhiukkaspäästöt. Näihinkin yhtenä konkreettisena, todellisena tekona on joukkoliikenteeseen panostaminen. Tämä ihmismäärä, joka on suunniteltu tulevaisuudessa asutettavaksi Kaarinaan ei yksinkertaisesti voi edellä mainituista syistä kansoittaa teitämme omilla autoillaan. Tarvitaan muita vaihtoehtoja.
Tällä hetkellä Kaarinasta pääsee noin 20 minuutin välein Turkuun. Bussilinjoja saattaa mennä useampi tunnissa, mutta nämä kulkevat aikataulullisesti peräkkäin muutaman minuutin välein. Illalla vuoroväli saattaa olla jopa puoli tuntia. Turusta Kaarinaan tulee viimeinen bussi esim. viikonloppuiltaisin klo 1, kun Raisioon ja Naantaliin pääsee vielä klo 3. Ja sama, jos yrität lähteä Kaarinasta myöhään illalla Turkuun päin. Otetaan esimerkiksi vielä Raisio. Runkolinjan 7 kulkiessa Kaarinassa pääsääntöisesti 20 minuutin tai puolen tunnin välein, Raisio on panostanut joukkoliikenteeseen ruuhka-aikoina lisäämällä oman vuoron 7A. Tämän lisäksi Raisiossa liikennöi vielä linja 6, joten ruuhka-aikoina odotusväli voi olla vain viisi minuuttia. Päiväsaikaan Raisiosta pääsee aina 10 minuutin välein Turun keskustaan. Mielestämme Kaarinan tulee kyetä tarjoamaan ainakin samantasoiset joukkoliikenneyhteydet kuin toinen kasvava kaupunki Turun kyljessä. Tulevaisuudessa häämöttävä tunnin juna tulee yhdessä toimivan joukkoliikenteen kanssa olemaan kilpailuvaltti erityisesti asiantuntijatyötä tekeville. Kupittaan asemalle pitää päästä helposti ilman omaa autoa. Totuus on, että joukkoliikenteen
käyttämisen tulee olla vaivatonta, jotta käyttäjiä on. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ihminen voi kävellä bussipysäkille ilman aikatauluja kyttäämättä eli busseja tulee riittävän usein.
Lopuksi tuotakoon esiin vielä pieni hiljainen signaali joukkoliikenteen tarpeesta kaupungissamme. Kirjaston palvelupisteellä näkyy Ukrainan sodan puhjettua kaksi trendiä: Putinista kertoviin kirjoihin on pitkät varausjonot ja Föli-korttia tulevat ostamaan kaupunkilaiset, jotka eivät omien sanojensa mukaan uskoneet koskaan tämän päivän koittavan. Pyydämme, että Kaarinaan perustettu joukkoliikennetyöryhmä ottaa pohtiakseen vuorovälien tiivistämisen varsinkin ruuhka-aikoina esimerkiksi hyödyntäen olemassa olevaa 7A -linjan kalustoa ja osoittaa Kaarinan tekevän konkreettisia tekoja strategioiden sanahelinän sijasta.”